نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای

۵ بازديد

با توجه به اینکه خرید خانه ممکن است در وضعیت های مختلفی صورت گیرد و بر اساس موافقت طرفین قرارداد یا قولنامه آن بسته شود، لذا قبل از قولنامه کردن خانه و به منظور پیشگیری از ضرر و زیان احتمالی لازم است به نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای و توصیه هایی که در این مورد می شود دقت ویژه ای داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: خرید و فروش زمین و باغ ویلا در سید آباد دماوند تهران

آیا خرید خانه قولنامه ای خوب است؟

قبل از پرداختن به نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای لازم است به این سوال پاسخ دهیم آیا خرید خانه قولنامه ای خوب است یا بهتر است بگوییم آیا خرید خانه به روش قولنامه ای معتبر است؟

ممکن است در شهرهای مختلفی از کشور خانه هایی وجود داشته باشند که هنوز سند رسمی برای آنها صادر نشده باشد، پس اگر قصد خرید این چنین خانه هایی را داشته باشید باید به صورت قولنامه ای اقدام به خرید نمایید.

از لحاظ قانونی منعی برای خرید قولنامه ای خانه وجود ندارد، در واقع خرید خانه قولنامه ای دارای اعتبار قانونی است اما میزان این اعتبار کمتر از اعتبار سند رسمی می باشد.

مشکلات حقوقی که ممکن است خانه های قولنامه ای داشته باشند چه چیزهایی هستند؟

از نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای بررسی وضعیت ملک از لحاظ حقوقی می باشد، لذا از جمله مشکلاتی که ممکن است در خرید خانه های قولنامه ای وجود داشته باشد یکی این است که ممکن است فروشنده واقعی نباشد و یا مالک خانه بیشتر از یک نفر باشد.

برای اینکه به چنین مشکلاتی دچار نشوید لازم است قبل از خرید ملک حتما از روی سند استعلامات لازم و همچنین احراز هویت مالک و یا فروشنده خانه را دریافت نمایید.  

توصیه ها و توجه به نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای

نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای معمولا نکات حقوقی هستند که در اینجا می خواهیم به صورت اجمالی توضیحاتی را در رابطه با آنها خدمتتان ارائه دهیم.

خرید خانه قولنامه قوانین و قواعد خاص خود دارد و به منظور پیشگیری از کلاهبرداری و یا ضررهای احتمالی حتما لازم است که به آنها دقت و توجه ویژه ای داشته باشیم، این نکات عبارت اند از:

  1. حتما به وضعیت ملک مورد نظر دقت کنید که در رهن بانک و یا در توقیف مراجع قضایی نباشد، لذا توصیه می شود قبل از قولنامه حتما استعلام بگیرید.
  2. ملک باید گواهی پایان کار داشته باشد و بررسی شود که آیا فروشنده یا مالک حق فروش ملک را دارد یا خیر.
  3. بررسی کنید که ملک حتما دارای بدهی نباشد.

استعلام خانه قولنامه ای

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد می توان دریافت که از نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای استعلام گرفتن از ملک توسط مراجع زیربط می باشد.

در این خصوص شهرداری ها از مطمئن ترین مراکزی هستند که از طریق آنها می توانید استعلام ملک قولنامه را دریافت نموده و درباره وضعیت قولنامه ملک از قبیل وضعیت تخریب یا بازسازی، بدهی ها و غیره اطلاعات کاملی را به دست آورده و از ضرر و زیان های احتمالی که ممکن است در خرید چنین ملک هایی رخ دهد جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

خانه قولنامه ای به خانه ای گفته می شود که دارای سند رسمی و بنجاق دار نبوده ولی از اعتبار قانونی برخوردار بوده و خرید و فروش آن منع قانونی ندارد.

اما از نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای که باید به آن دقت و توجه بالایی داشته باشید می توان به مواردی نظیر استعلام و بررسی وضعیت ملک از نظر بدهی و یا سایر مشکلات حقوقی و همچنین احراز هویت مالک یا فروشنده خانه اشاره کرد.

در خصوص بهترین مراکز استعلام گیری می توان به شهرداری ها اشاره نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.